Ruim 100 jaar Van der Mark

Eeuwfeest in 2010 groots gevierd én we gaan door …

Bij Van der Mark hebben we regelmatig wat te vieren. Iedereen herinnert zich nog de Hoeksche Pluim in 2009. Deze prijs voor de beste ondernemer in de Hoeksche Waard kun je maar eenmaal in de wacht slepen en het bijbehorende kunstwerk staat sindsdien prominent in de hal bij VDM. Een jaar later was het jubileumfeest van een nog vele grotere omvang, want het was in 2010 precies honderd jaar geleden dat Pleun van der Mark startte met een simpele hondenkar, waarmee hij als koopman rondtrekt langs de boerenbedrijven. Op bestelling haalde hij goederen op in Rotterdam en leverde die af bij zijn klanten. Na bijna tien jaar keihard aanpoten doet hij in 1919 - net na de Eerste Wereldoorlog - zijn tot dan toe grootste investering; hij koopt een kar met rubberen wielen en een goed paard.

Vanaf dan gaat het hard. Doordat hij meer en sneller kan vervoeren krijgt hij veel werk van de veiling in Oud-Beijerland. Het bedrijf groeit en het tot dan nog beperkte wagenpark wordt uitgebreid met een G.M.C. Truck en een Fargo. In 1924 is Pleun van der Mark de eerste die de Hoeksche Waard in een echte T-Ford doortrekt.

1950

Veertig jaar lang heeft Pleun van der Mark letterlijk en figuurlijk de kar getrokken. In 1950 geeft hij het stuur over aan de tweede generatie, zijn zoon Simon A. van der Mark. Het is een lastige periode waarin geroeid moet worden met de riemen die er zijn. Inventiviteit is gevraagd, want net na de Tweede Wereldoorlog is er nauwelijks deugdelijk materieel beschikbaar. Met behulp van oude afgedankte legertrucks worden de activiteiten voortgezet. Grote klanten zoals Koni (nu nog altijd een trouwe klant) en Van Neerbos helpen het familiebedrijf door deze economisch zware tijd.

1965

In 1965 neemt de energieke Teun van der Mark het stokje over van zijn moegestreden vader. Met volle overgave stort hij zich in dit avontuur. Van het begin af aan heeft hij een duidelijke visie; transport moet meer zijn dan enkel het vervoer van A naar B en weer terug. Hij legt de basis voor de hedendaagse logistieke totaaloplossing van Van der Mark. Er wordt in die jaren fors geïnvesteerd in meer en beter materiaal. Nieuwe klanten worden verwelkomd en in de jaren zeventig ligt het accent op limonadetransport voor Herschi en het sterk toegenomen containervervoer.

1980

In de tachtiger jaren komt het internationale transport echt goed op gang. Volumineuze producten als honden- en kattenvoer bepalen voor een groot gedeelte de lading die tot ver over de landsgrenzen wordt gebracht. Van een regionaal transportbedrijf groeit Van der Mark uit tot een gerespecteerd internationaal vervoerder.

1998

Je moet je als transportbedrijf onderscheiden, zo was de stellige overtuiging van Teun van der Mark. Daarom ontwikkelde hij allerlei aanvullende diensten zoals het ompakken en inpakken van goederen voor klanten. Dat betekende dat ook het transport bij Van der Mark terecht kwam, dus het was een ideale vorm van klantenbinding. Klanten van vroeger bleven, Van Oordt diende zich als hele grote nieuwe aan.
Om de groei in goede banen te kunnen leiden, wordt in 1998 een compleet nieuw pand betrokken in de James Wattstraat in Oud-Beijerland. Dat bood weer ruimte voor verdere groei en het ontwikkelen van nieuwe services en diensten.

2000

Te vroeg moet Simon van der Mark - de vierde generatie inmiddels - het roer in 2000 overnemen van zijn vader. Maar het vak was hem met de paplepel ingegoten en samen met zijn vader had hij al het nodige op de rit gezet en daar bouwt hij op voort. Transport is leuk, maar totaallogistiek is de toekomst en daar lag en ligt dus de focus. De ingeslagen weg blijkt de juiste. In het laatste decennium is Van der Mark geëvolueerd tot een partner die haar klanten op alle logistieke fronten van dienst kan zijn. “De klant heeft speciale wensen? Prima, graag. Kom maar op en we regelen het. Dat is de flexibiliteit van Van der Mark,” geeft Simon aan.

Of de overgrootvader van Simon van der Mark heeft kunnen bedenken dat wat hij begonnen is er honderd jaar later zo zou uitzien? Toen hielden stoommachines de boel draaiende en er werd nog geschreven met een kroontjespen …

2010

Van der Mark is nu hightech business waar gebruik gemaakt wordt van de beste technologische hulpmiddelen. Straalverbindingen met klanten, boordcomputers in de voertuigen, de modernste communicatieapparatuur, GPS, een robuuste automatiseringsoplossing op kantoor voor de planning en de financiële administratie. Een geavanceerd barcodescanning- en een palletlocatiesysteem om twee locaties met een opslagcapaciteit van 15.000 pallets goed te managen. Met goed gereedschap wordt de niet te stoppen groei in goede banen geleid. Maar techniek is natuurlijk niet alles, uiteindelijk zijn het de mensen die het moeten doen. Dagelijks knokken meer dan vijftig gemotiveerde vakmensen voor hun klanten. De vrachtwagens van Van der Mark rijden vele miljoenen kilometers per jaar (in wagens die uiteraard voldoen aan de laatste emissie-eisen). Dagelijkse distributie op zo’n 250 afleveradressen in Nederland, maar ook internationaal naar Duitsland, Frankrijk, Spanje.

2016

VDM is sinds bijna twee jaar AEO-gecertificeerd wat een aanzienlijk aantal nieuwe relaties over de streep heeft getrokken om ook te kiezen voor VDM als logistieke partner. Door de strategische samenwerkingsovereenkomst met ITH Complast/Pack-It beschikken we nu ook over magazijnruimte in Wijchen, maar we gaan alles centraliseren in Oud-Beijerland want dat komt de efficiency ten goede. “We groeien in een beheersbaar tempo dankzij fantastische medewerkers én een trouwe klantenset,” constateert Simon tevreden. Zijn zoon Tom - de vijfde generatie - doorloopt momenteel als trainee alle afdelingen binnen het bedrijf.

2023

Tom van der Mark heeft zijn draai gevonden en is helemaal in zijn element als beroepschauffeur bij VDM. Ook Patricia van der Mark is inmiddels aan boord. Nadat ze eerst als trainee het bedrijf door en door heeft leren kennen, is ze tegenwoordig operationeel manager. “Het is mooi als je eigen zoon en dochter allebei zo hun eigen stempel op het bedrijf drukken,” zegt Simon van der Mark,
“We hebben het managementteam verder versterkt met zeer ervaren mensen om de beoogde groei in goede banen te leiden. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in Boltrics - een innovatief warehousemanagementsysteem - en we zijn IFS-gecertificeerd wat belangrijk is voor onze rol als logistiek partner in de foodsector.” De groei zet door. Eind 2018 kregen we de sleutel van de Alexander Flemmingstraat 2. Maar liefst 9 extra dockshelters, 11.000 vierkante meter en 15.000 palletplaatsen. Daarmee verviel de noodzaak om meters aan te bouwen, zeker nadat we in mei 2022 ook het pand aan de Jan van der Heijdenstraat 13, met nog eens 11.000 vierkante meter loodsoppervlak, wisten te bemachtigen. Beide panden pal naast het hoofdkantoor van VDM, dat kon niet beter. Wordt vervolgd.